Starostna struktura prebivalcev je v prometnem načrtovanju pomembna predvsem kot družbena kategorija, saj več kot tretjina populacije ne more ali ne sme voziti avtomobila. Mladi do dopolnjenega 18. leta starosti so brez vozniškega dovoljenja, velik del starejših prebivalcev pa ne vozi zaradi starostnih, zdravstvenih ali socialnih omejitev. Obe skupini dopolnjujejo še vse odrasle osebe brez vozniškega dovoljenja (zaradi zdravstvenih ali drugih razlogov) ter vsi odrasli brez dostopa do avtomobila (zaradi socialnih razlogov, statusa v gospodinjstvu itd.). Gre za velik del populacije, ki ji je za kakovostno bivanje treba zagotoviti kakovostno dostopnost brez avtomobila, zato ji moramo v prometnem načrtovanju nameniti posebno pozornost.
Prebivalstvo Slovenije, kot v večini razvitih držav, spada že več kot desetletje med stara prebivalstva in se vse intenzivneje sooča z negativnimi posledicami staranja, tudi na področju kakovosti bivanja starejših in njihovega dostopa do osnovnih dobrin in storitev. Velik izziv je zagotavljanje varnosti starejših v prometu, posebej pešcev in kolesarjev. Tudi mladi zahtevajo posebno pozornost v prometnem načrtovanju zaradi večje izpostavljenosti nevarnostim v prometu, omejene dostopnosti zaradi upadanja kakovosti prevoznih alternativ ter zgolj posredno dostopnih avtomobilov. Dodaten izziv je vse bolj neaktiven način premikanja med mladimi, ki je eden glavnih razlogov za velike težave s prekomerno telesno težo v tej starostni skupini.
Definicija
Starostno strukturo prebivalcev izražamo z indeksom staranja, ki je razmerje med prebivalci, starimi 65 let ali več, in prebivalci, mlajšimi od 15 let. Indeks staranja 105 pomeni, da na 100 mladih oseb (mlajših od 15 let) prebiva 105 starejših oseb (starejših od 64 let).
Viri
Podatke za občine in regije v Sloveniji zbira in objavlja SURS, za države EU pa EUROSTAT.